Publications (papers, book chapters)

2017

Kazi-Tani, T. Mourier, H. (2017). Shaping Mutant Desires: Exhibiting Gynepunk at the Biennale Internationale Design 2017. Poster to be presented at the Nordic Design Research conference 2017 (NORDES2017), AHO (School of Architecture and Design), Oslo, Norway (15-17 June).

Kazi-Tani, T. (2017). ‘If Automatic : entretien avec Eric Fache’, in Working Promesse : les mutations du travail, catalogue de la 10e Biennale Internationale du Design de Saint-Étienne. Saint-Étienne : éditions Cité du Design, pp. 44-47.

Kazi-Tani, T. (2017). ‘Crypte du Capitalisme’, in Working Promesse : les mutations du travail, catalogue de la 10e Biennale Internationale du Design de Saint-Étienne. Saint-Étienne : éditions Cité du Design, p. 52.

Kazi-Tani, T. (2017). ‘Écraser les chiens de garde : à propos des manifestes de design’, in Working Promesse : les mutations du travail, catalogue de la 10e Biennale Internationale du Design de Saint-Étienne. Saint-Étienne : éditions Cité du Design, pp. 53-55.

2016

Borsari, A., Brulé, E., Le sensible comme projet : regards croisés, Hermès, à paraître.

Brulé, E., Bailly G., Brock A.M., Valentin F., Denis G., & Jouffrais C. (2016). ‘MapSense: Multi-Sensory Interactive Maps for Children Living with Visual Impairments’, in ACM CHI 2016-chi4good (ACM, 2016).

Kazi-Tani, T. (2016). La Ville la Nuit : dispositifs urbains et pratiques sociales [report]. Cité du Design de Saint Etienne research centre / Philips Lighting / City of Saint Etienne. 280 p.

Brulé, E., and C. Jouffrais, ‘Representing Children Living with Visual Impairments in the Design Process: A Case Study with Personae’, in Designing Around People: CWUAAT 2016, ed. by Pat Langdon and others (Cham: Springer International Publishing, 2016), pp. 23–32.

Valentin, F. (2016). Compte-rendu de Bosqué, C., Noor, O. & Ricard, L. (2014), ‘Fablabs, etc. Les nouveaux lieux de fabrication numérique’. Sciences du Design, 1(2), 91-93, PUF.

Kazi-Tani, T. (2016). À quoi tient le design : un entretien avec Pierre-Damien Huyghe. Sciences du Design, 1(2), 71-81, PUF.

2015

Brulé É., Bailly G., Gentès A. (2015) Identifier les besoins des enfants en situation de déficience visuelle : état de l’art et étude de terrain, ACM IHM 2015.

Gentes A., Valentin F., Brulé E. (2015) Mood boards as a tool for the “in-discipline” of design. International Association of Societies of Design Research (IASDR 2015, Brisbane).

Brulé É., Masure A. (2015) Le design de la recherche : conventions et déplacements du doctorat en design. Sciences du design 1(1), PUF.

Kazi-Tani T., Brulé E., Mivielle C., Valentin F., Peciulyte J. (2015). Good People Behave, Bad People Design. Misbehaving as a Methodological Framework for Design and Design Education. Presented in the poster session of the International Association of Societies of Design Research (IASDR), Brisbane, Australia.

Kazi-Tani, T. (2015). Notes sur la notion de décence. In Bertrand, G. & Favard, M. (ed.), Poïétiques du design : Eco-conception. Paris: L’Harmattan.

Huguet, F. & Carle, Z. (2015). Les graffitis de la rue Mohammed Mahmoud, Dialogisme et dispositifs médiatiques (à paraitre), Revue de Sciences Sociales du CEDEJ (Le Caire) – Égypte/Monde Arabe n°12 (dir. Enrique Klaus)

2014

Mollon, M. & Gentes, A. (2014). The Rhetoric of Design for Debate: triggering conversation with an “uncanny enough” artefact (pp. 1–13). Presented at the Proceedings of the Design Research Society International Consortium (DRS), Umeå, Sweden.

Kazi-Tani, T. (2014). Le Skateur comme designer : des possibilités d’expérience dans les nappes urbaines et de l’exemplarité du skateboard. In Environnement Urbain – Urban Environment, 8, 65-77.

Mivielle, C. (2014). Design and Ludic: for a conceptive definition of ludicity. Presented at 7th SIG Design Theory Workshop MINES Paristech, Paris.

Mivielle, C. & Gentes, A. (2014). What is ludic about ludic design?. Presented at Meaningful Play Conference, East Lansing, Michigan.

2013

Gentes, A. & Cambone, M. (2013). Designing empathy : the role of a « control room » in an e-learning environment. in Interactive Technology and Smart Education (IADIS) e-learning conference.

Huguet, F. (2013). Recoudre la ville avec du sans fil : Dispositifs d’encapacitation des publics et discours d’infrastructures participative. GIS Démocratie et Participation, Actes des 3èmes Journées Doctorales

Huguet, F. (2013). Pour une ethnographie des réseaux sans fil communautaires: Implémenter des technologies décentralisées pour agir contre la crise à Détroit, Revue Urbanités, Paris

Huguet, F. (2013). Tahrir et ses écritures dans le miroir. in Les médias font-ils les révolutions? (dir. F. Daghmi, F. Toumi, A. Amsidder), L’Harmattan – Communication et Civilisations, Paris

Mivielle, C., Mauduit, M., & Gentes, A. (2013). The CO-SI Card method: how to refine and validate concepts through a scenario generator framework (p. 4477‑4488). Presented at IASDR, Tokyo, Japon.

Jutant, C., Gentes, A., Béjean, M., & Mivielle, C.. (2013). Design, meaning making and constructive fixation Conceptualizing semiotic conditions to the process of designing (p. 3509‑3519). Presented at IASDR, Tokyo, Japon.

Béjean, M., Gentes, A., Jutant, C., & Mivielle, C. (2013). Unstable meaning and constructive fixation: questioning object identity. Presented at 6th SIG Design Theory Workshop MINES Paristech, Paris.

 

2012

Gentès, A. & Jutant, C. (2012). Nouveaux médias aux musées. Le visiteur équipé. Culture & musées, 19 (Thème : Lieux et pratiques de la convergence entre arts, sciences et technologies), 67–91.

Gentès, A. (2007). Second Life, une mise en jeu des médias. Ed. Les Petits Matins, sous la direction d’Agnès de Cayeux et de Cécile Guibert, October.

Gentès, A. & Jutant, C. (2012). The game mechanics of pervasive applications: visiting the uncanny. New Review of Hypermedia and Multimedia, 18(1-2), 91–108.

Gentès, A. & Huguet, F. (2012). Les alternatives aux réseaux sociaux : l’architecture distribuée et le design de média, in “Réseaux sociaux. Culture politique et ingénierie des réseaux sociaux” (éd. Stiegler, B.), IRI – FYP, Paris.

Frey, S., Diaconescu, A., Huguet, F., Menga, D., Demeure, I., Mivielle, C. (2012). Scénarios pour un Micro Smart Grid Autonomique, 1st International Conference on Smart Grids and Green IT Systems (SmartGreens 2012), Porto, Portugal, 19-20 April 2012.

Gentès, A. & Cambone, M. (2012). Virtual empathy : designing for togetherness in the context of e-learning. Colloque international “Next generation learning conference”, Falun, Sweden, 21-23
février.

2010

Gentes, A. (2010). Translation as interlinguistic mediation and creation of human interactions. in Journal of Human Mediated Interactions, Vol.10, n°1, Sylvie Leleu-Merviel, Khaldoun Zreik (ed.).

2009

Gentes, A. & Jutant, C. (2009). Pervasive Gaming: Testing Future Context Aware Applications. Communications et strategies – N°73 « New challenges for the video game industry », 1st quarter 2009. p. 81

Gentes, A., Jutant, C., Guyot, A., Simatic, M. (2009). RFID Technology: Fostering Human Interactions. Multi conference on Computer Science and Information Systems (IADIS), Algarve, Portugal, June 17 – 23.

Gentes, A., Jutant, C., Guyot, A., Simatic, M. (2009). Designing mobility: pervasiveness as the enchanting tool of mobility. Workshop on Innovative Mobile User Interactivity (Mobicase ’09), San Diego, USA, October 26-29.

2008

Gentes, A., Guyot-Mbodji, A., Demeure, I. (2008). Gaming on the move: Urban Experience as a New Paradigm for Mobile Pervasive Game Design. Mindtrek 2008, October 6-9, Tampere, Finland.

2006

Bourgatte, M. (2006). To be or not to be: does making the choice of an alternative type of programming mean weaving a special relationship with a group of artistic works? In Proceedings of the XIX Congress of the International Association of Empirical Aesthetics, p. 372-376.

 

Conference Workshops & Talk presentations

2017

Kazi-Tani, T. (2017). ‘Profaner la science : de la médiocrité graphique des publications académiques et comment s’en sortir’, in OUTSIDERS conference, Cité du Design, Saint-Étienne, France, (30 Nov.)

Kazi-Tani, T. (2017). ‘Pour une politique informelle’, in Semaine de l’Action Publique Innovante, panel with Tiphaine Kazi-Tani & Gaël Guilloux, École de Design Nantes-Atlantique, Nantes, France (24 Nov.).

Kazi-Tani, T., R. Lacroix (2017). Design Marabout #2: Chercher une arme : design & activisme, panel with Hélène Mourrier, Sarah Magnan, Hélène Furter, David Enon & Garnet Hertz, Centre Georges Pompidou, Paris, France (11 Oct.).

Kazi-Tani, T. (2017). ‘ »What If » le design critique devenait vraiment un outil de lutte ?’ in Design Marabout #1: Design Fiction (ed. R. Lacroix & M. Mollon), talk with Max Mollon, David Benqué & Tiphaine Kazi-Tani, Centre Georges Pompidou, Paris, France (3 May).

2016

Kazi-Tani, T. (2016). (Un)Desired Spaces. DIY Skate Spots as Critical Participatory Architecture. Presented at TRADERS Mediations Conference, Royal College of Art, London, UK (21-22 November).

Kazi-Tani, T. (2016). Table ronde « Espaces publics & Territoires ». Discussion panel, Design & Politique(s) – Pour un dessein commun, Université de Nîmes, Nîmes, France (7-8 October).

Kazi-Tani, T. (2016). De quel côté être ? Du design, de l’expérience, du design d’expérience. Expérience / Design #4, Strate Reasearch annual research seminar, Strate School of Design, Sèvres, France (May 9th).

Brulé, E., Kazi-Tani, T. (2016). A Queer Perspective on Design. Presented at the 9th SIG Design Theory Workshop, Mines ParisTech, Paris, France (February 2nd).

Kazi-Tani, T., Valentin, F. (2016). Discourses on the Methods. Presented at the 9th SIG Design Theory Workshop, Mines ParisTech, Paris, France (2nd February).

2015

Skopelja, L., Kazi-Tani, T. (2015). The Serbs, The Croats, Serbo-Croatian. Exploring Contemporary Balkanic Identities and History through Typography. Presented at Face Forward 2015, Dublin Institute of Technology, Dublin, Ireland (December 11th).

Brulé, E., Kazi-Tani, T. (2015). Disputing Ergonomics, Deconstructing Users. A Queer Perspective on Design. Presented at the Design History Society 2015 annual conference, California College of the Arts, San Francisco, USA, (September 13th).

Kazi-Tani, T. (2015). Exploring Habitability: Skateboarding as ‘Rogue Architecture’. Presented at Architecture of Alterity, University of Edinburgh (School of Architecture), UK (May 26th).

Kazi-Tani, T. (2015). Queer Graphics. The Critical Work of Hélène Mourrier: Designing Counter-Powers, Shaping Counter-Knowledges. Presented at ENVELOPE : Designing Critical Messages, University of Plymouth, UK (February 17th).

Brulé É. (2015) « How do ‘smart’ objects describe themselves? », SIG Design Theory 2015.s

2014

Kazi-Tani, T. (2014). “Misbehaving” : faciliter des ouvertures ?. Presented at 9ème Ateliers de la Recherche en Design (ARD), Liège, Belgium (12th December).

Huguet, F. (2014). Technologie mobile de reliance et citoyenneté sans fil. Colloque Terminaux et environnements numériques mobiles dans l’espace francophone – Chaire Unesco Pratiques émergentes des technologies et communication pour le développement – Bordeaux 4-7 novembre 2014.

Gentès, A., Huguet, F. (2014). Mesh networks as transitive medias: users, coders and mediators. ADAM project final symposium, « Reclaiming the internet » with distributed architectures: rights, technologies, practices, innovation » – Mines ParisTech (Paris, October 2, 3, 2014).

Huguet, F. (2014). L’Innovation Contributive Au Service d’une Résilience Urbaine? Pratiques et Moyens (Numériques) de Transformation de la Ville de Détroit. Presented at ISA World Congress of Sociology, RC14 Sociology of Communication, Knowledge and Culture, Yokohama, Japan (17th July).

Kazi-Tani, T. (2014). Rogue Design : The Strange Case of Atelier Van Lieshout (pp. 1–6). Presented at the « Good Things, Bad Things : Tricky Objects, People & Processes » workshop, Design Research Society International Consortium (DRS), Umeå, Sweden (15th June).

Huguet, F. (2014). Recoudre la ville avec du sans fil: Detroit MESH networks.  Table ronde « Numérique et territoires : Des tuyaux, et après ? », presented at Personal Democracy Forum France with Béatrice David, (Silicon Banlieue) & Frédéric Bardeau (Simplon.co), CNAM, Paris (14th June).

Mollon, M. (2014). Introduction to Auger’s Speculative Design. In E. Brulé & S. Fredriksson (Eds.), (pp. 1–28). Presented at the REWU#14, Gaité-Lyrique, Paris (06th June).

Kazi-Tani, T. (2014). Notes sur la notion de décence (pp. 1-13). Presented at ECO-, Journées d’Etudes en Design, Université de Strasbourg (01st Apr.).

Mollon, M. (2014). Design, Art and Symbolic Enigmas: Uncanny artefacts. In A. Gentes (Ed.), (pp. 1–80). Presented at the 7th SIG Design Theory, Mines Paristech, Paris (27- 28th Jan.).

2012

Mollon, M. (2012). Vivre ensemble à distance (pp. 1–56). Presented at the PSL/ SACRe’s Doctorate Kick-Off exhibition, Ensad, Paris (09th Nov.).

2011

Jutant, C. (2011). Evaluation du projet « Monet numérique » de la réunion des musées nationaux et du conseil de la création artistique. Journées des « Rencontres cultures numériques » à la Gaîté Lyrique, Paris – 3 et 4 mai.

Cambone, M. (2011). Favoriser l’interactivité entre l’internaute et les oeuvres : le cas du projet Monet numérique. Forum de l’innovation culturelle, Arles, 22 novembre.

Jutant, C. (2011). Présentation des résultats de l’étude menée pour le projet « Monet numérique » aux commanditaires, 19 janvier et 28 février

Cambone, M. (2011). Le « Voyage » au cœur des œuvres de Monet, une médiation non savante à l’artiste et à l’impressionnisme. Université d’été « Communication des patrimoines », Université d’Avignon, 6-10 juin.

2010

Gentes, A. (2010). Presenting CodesignLab at Seminar at MinesParisTech: chair “theory and methods of innovative design”. Paris

Demeure, I., Gentes, A. (2010). Co-Design: Shaping the future of ICT techologies and service. Future Challenges in Sciences and Technologies.

Gentes, A. (2010). Invention, création et recherche : l’exemple d’un projet disciplinaire technologique au Musée des Arts et Métiers

Jutant, C., Guyot, A., Gentes, A. (2010). Visiteur ou joueur ? Les multiples facettes de la technologie RFID. La Lettre de l’OCIM

2009

Simatic, M., Astic, I., Aunis, C., Gentes, A., Guyot, A., Jutant, C., Zaza, E. (2009). IT & Museums « Plug: Secrets of the Museum »: A Pervasive Game Taking Place in a Museum. ICEC ’09 – International Conference on Entertainment Computing, Paris, France, September 3-5.

 

Magazines/blogs

  • Filles Publiques. Graphisme & Féminisme : entretien croisé avec Hélène Mourrier, Maïc Batmane et Pauline Ricco. [revue Terrain Vague]
  • Taïwan manifeste en Peer-to-peer [Mediapart.fr]
  • Quand des œuvres artistiques-infrastructures de communication deviennent des outils politiques [Gaité LIVE]
  • Detroit is making digital justice a reality [detroitjetaime.com]
  • Détroit, cité banqueroute, prototype de la ville du futur [Al Huffington Post]
  • Lutter contre l’exclusion : les oeuvres-réseaux de Wachter & Jud [Gaité Live]
  • Discours des applications mobiles et applicabilité de la mobilité “distribuée” [adam.hypotheses.org]
  • Libéra(lisa)tion : architecture distribuée, mobilité, spectre et corps [adam.hypotheses.org]
  • De l’intermédiaire vers le contrôle de l’infrastructure globale [adam.hypotheses.org]
  • Le peer-to-peer et le Sahara [adam.hypotheses.org]
  • Réseaux distribués communautaires, vers une nouvelle pédagogie? [adam.hypotheses.org]
  • Un Wire Tour à Baltimore [Urbain, trop Urbain]

 

Individual bibliographies